De Bloemhof

Praktische informatie nieuwe leden

Onze vereniging

Eerder heeft u een uitnodiging ontvangen om begin januari de vrijgekomen tuinen te bezichtigen en zelf een tuin te kiezen om dit jaar een rijke oogst te kunnen hebben. Allereerst welkom bij volkstuinvereniging De Bloemhof, fijn dat u bij ons komt tuinieren. In deze flyer vindt u wat informatie die u op weg kan helpen binnen het reilen en zeilen van de vereniging. Ter voorbereiding en gedurende het seizoen. We gaan hier niet in op het tuinieren zelf, maar op praktische informatie van onze vereniging.

Bestuur

Het bestuur bestaat uit onze voorzitter, penningmeester, secretaris, tuincommissie, inkoopcommissie en algemene bestuursleden met eventueel specifieke rollen zoals de redactie van de Bloemflits en website beheer. Op deze pagina vindt u de namen en e-mailadressen van de bestuursleden.

Website en communicatie

Op de website https://debloemhof.nl vindt u veel informatie, onder andere de geldende reglementen. Heeft u problemen met inloggen? Neem dan contact op via sitebeheer@debloemhof.nl.

U ontvangt maandelijks via e-mail De Bloemflits, ons verenigingsblad. Hierin delen we als bestuur onder andere praktische informatie. U kunt hier ook zelf kopij voor aanleveren, insturen kan via redactie@bloemhof.nl.

Kantine

Wij beschikken over een kantine waar u welkom bent voor een bak koffie of thee en gedurende het hoogseizoen ook voor een eenvoudige lunch. Kijk voor de actuele openingstijden en de menukaart op deze pagina.

Sanitair

Naast de kantine is de berging voor onze transporter. Hier kunt u ook naar het toilet en treft u stromend water voor het wassen van uw handen

Winkel en diensten

Net over de brug in het tuinpark vindt u onze winkel. De winkel wordt beheerd door Edwin Brugman, en is open van ongeveer maart tot oktober op zaterdagen van 9:30 tot 11:30 uur. Op het bord bij de winkel wordt aangegeven wanneer de winkel opengaat. Betalingen onder € 10,-  dienen contant te worden voldaan. In en via de winkel kunt u onder andere het volgende kopen:

  • Zand, compost en dikke fractie: jaarlijks worden eenmaal deze grond- en meststoffen geleverd op uw tuin. U kunt dit bestellen tot medio januari via het bestelformulier en inleveren bij de vereniging. De levering vindt dan plaats op uw tuin, medio februari.
  • Zaden, uien en aardappelen: deze kunt u bestellen via de door de vereniging gedeelde bestellijsten, dit kan alleen aan het begin van het jaar. Ook deze bestellijsten levert u in bij de vereniging (op papier), waarop u bericht krijgt wanneer u de zaden, uien en aardappelen kunt afhalen. Het gezamenlijk bestellen levert minimaal 15% korting op.
  • Vast assortiment met onder andere meststoffen, potgrond en tuinaarde (deze wordt naar uw tuin gebracht!), tokinstokken en verschillende producten zoals netten en touw. Meer informatie bij de winkel of op deze pagina.
  • Losse verkoop beschikbaar in de winkel: afhankelijk van het seizoen zijn er in de winkel verschillende plantjes te koop, denk hierbij aan sla, kool, bieten, prei, etc. Op bestelling (lees De Bloemflits zodat u weet wanneer u kunt bestellen!) kunt u vruchtgewassen bestellen zoals tomaten, paprika, meloenen, komkommers en aardbeienplanten.
  • Behalve de zaden, uien en aardappelen kunt u alle bestellingen plaatsen via de bestelformulieren op deze pagina.

Naast de verkoop van bovenstaande heeft u de mogelijkheid om uw tuin te laten frezen. Frezen houdt in dat de grond en meststoffen die over de tuin heeft aangebracht (na het spitten) door de grond worden gemengd. Hiervoor betaalt u een vergoeding. Lees hier meer over in De Bloemflits!

Werkploeg

Om het complex netjes te houden helpt u als lid bij het onderhouden van het complex. Hiervoor wordt u drie tot vier keer per jaar ingedeeld in de werkploeg. De werkploeg wordt geleid door een werkploegleider, deze verdeelt taken en het kiezen van het juiste gereedschap. De werkploeg vindt plaats op zaterdagochtend, we verzamelen tussen 9.45 en 10.00 uur in de kantine. De werkploeg duurt ongeveer 2 uur. Gereedschap is aanwezig, maar u neemt zelf werkhandschoenen mee!

Tuinreglement & de keuringscommissie

In het tuinreglement vindt u afspraken die we met elkaar hebben gemaakt over wat u wel en niet op de tuin mag doen, en waartoe u verplicht bent. Periodiek wordt door de keuringscommissie gekeurd of elke tuin voldoet aan de gemaakte afspraken. Zo niet, dan ontvangt u daarover bericht en dient u dit binnen twee weken op te lossen. Ontvangt u in één jaar drie aantekeningen, dan wordt u op gesprek gevraagd bij het bestuur. De eerste keuring vindt begin mei plaats. Een aantal belangrijke punten om op te letten zijn:

  • Uw tuin dient netjes en verzorgd te zijn. Belangrijk is dat er niet te veel onkruid groeit waar anderen last van kunnen hebben.
  • Aardappelrotatie: elk jaar wordt door de vereniging bepaald op welk deel u uw aardappelen mag telen, dit in verband met de hardnekkige aardappelschimmel. Informatie hierover vindt u t.z.t in De Bloemflits.
  • Composteren: de vereniging heeft gezamenlijke composthopen, maar deze zijn kostbaar in verband met het vele onderhoud dat deze vergen. Het wordt dan ook aangemoedigd dat u zelf een composthoop aanlegt op uw tuin. De composthoop dient minimaal 5 meter van de waterkant te staan en minimaal 1 meter van het centrale pad.
  • Wilt u iets plaatsen op de tuin hoger dan 1 meter, dan dient u vooraf goedkeuring aan te vragen. Neem contact op met de tuincommissie via tuincommissie@debloemhof.nl. Lees het tuinreglement na als u iets wilt plaatsen op de tuin, er gelden maximale afmetingen en eisen aan waar u de bouwsels/opstallen plaatst. Er moet bijvoorbeeld minimaal 50 cm afstand zijn tussen de opstallen en de scheidingspaden.
  • Gebruikt u netten tegen vogels of ander ongedierte, zorg dan dat de netten goed vastgezet zijn (ook aan de onderkant). Dit voorkomt dat vogels verstrikt raken in de netten.
  • Fruitbomen (laagstammig) mogen maximaal 2 meter hoog zijn, met uitloop naar 2,5 meter in de zomer.
  • De slootkant aan de achterzijde moet voor 1 meter vrij zijn van spullen en begroeid zijn met gras. Deze graskant wordt 4-5 per jaar gemaaid door de maaiploeg, u hoeft dit niet zelf te doen, het mag natuurlijk wel.
  • Aan de overzijde van het centrale pad mag u tot 1 meter vanaf het hoofdpad gebruik maken van de groenstrook voor het plaatsen van bessenstruiken. U mag hier nadrukkelijk geen bramenstruiken plaatsen of groente of fruit(bomen) telen. Na de eerste meter groenstrook ligt de windsingel met verschillende bomen en struiken. Tuinders mogen in deze strook niets doen, ook niet snoeien of rooien van houtopstanden!
  • Honden zijn niet toegestaan op het complex.

Afval

Details over het omgaan met afval op het complex leest u in het milieuplan, wilt u meer details dan hieronder aangegeven, kijk dan eens in het milieuplan via de website.

  • Tuinafval: u kunt zelf composteren op uw tuin, of u brengt uw tuinafval naar de centrale composthopen op het complex. U mag geen keukenafval meenemen naar het complex.
  • Snoeihout: dit mag u niet op de composthopen achterlaten, hiervoor zijn speciale takkenwallen aanwezig op het complex waar u uw snoeihout e.d. kwijt kunt.
  • Glas: kapot glas van uw kas (alleen plat glas) mag worden ingeleverd bij de kruiwagenberging vooraan het complex.
  • Grofvuil: jaarlijks vindt er een inzameling van grofvuil plaats, hierover ontvangt u t.z.t. meer informatie in De Bloemflits.

Kruiwagens en platte karren

In de centrale berging (tegenover bushokje) staan 2 platte karren die gebruikt mogen worden om zware spullen naar de tuin te kunnen brengen. Zet ze na gebruik weer terug voor de volgende gebruiker.

Op het complex staat in de centrale berging en nabij de centrale composthopen een aantal kruiwagens die u kunt gebruiken. Ook deze graag weer terugplaatsen voor de volgende gebruiker.

Vrijwilligers

Een vereniging kan niet zonder vrijwilligers, onze vereniging heeft onder andere vrijwilligers voor: het bestuur, de kantine, werkploegleiders, schoonmaken van het sanitair, keuringscommissie, glaszetters, inkoopcommissie (winkel), websitebeheer en de maaiploeg. Wilt u ook uw steentje bijdragen? Schroom niet om het bestuur aan te schieten of hen een mailtje te sturen.

Kosten voor contributie en tuinhuur

  • Leden betalen contributie en tuinhuur afhankelijk van de grootte van de tuin.
  • Daarnaast vragen wij een borg voor gebruik van een sleutel en het netjes opleveren van uw tuin.
  • Voor meer informatie zie deze pagina.
  • U betaalt contributie aan de vereniging en daarnaast betaalt u tuinhuur afhankelijk van de grootte van uw tuin. In 2024 bedraagt de contributie € 65 (verhoging in 2025 naar € 70) en de tuinhuur € 70
  • Borg: bij aanvang van de tuinhuur betaalt u borg. Vertrekt u als tuinder dan dient u uw tuin schoon op te leveren, anders krijgt u uw borg niet terug. Mochten er extra kosten worden gemaakt voor het opruimen van de tuin bij uw vertrek die de borg overstijgen, dan worden deze op u verhaald.
  • Sleutel: deze sleutel gebruikt u voor toegang tot de tuin en toegang tot het toilet via de garage van de kantine. Voor de sleutel betaalt u €15,- borg. Een extra sleutel is eventueel verkrijgbaar bij het bestuur.
  • Glasverzekering: u kunt het glas in de kas op uw tuin verzekeren via de vereniging. Mocht er schade zijn door bijvoorbeeld een storm dan wordt uw glas kosteloos vervangen.

Onderverhuur van uw tuin is niet toegestaan, u heeft zelf toegang tot het terrein met de sleutel en deze mag alleen incidenteel gedeeld worden (bijvoorbeeld tijdens vakantie). In andere gevallen wordt u geacht aanwezig te zijn op de tuin als u iemand meeneemt naar de tuin die geen lid is.

Jaaragenda

Wanneer Wat
Begin januari Nieuwjaarsborrel
Begin januari Uitgifte vrijgekomen tuinen aan nieuwe leden
Medio januari Uiterste besteldatum zaden en grond- en meststoffen
Februari Versturen rekening contributie en huur
Februari Aanmelding frezen (voor 1 maart)
Medio februari Uitgifte mest- en grondstoffen en zaden/aardappelen
Medio maart Verwachte start van het frezen
Maart Bestellen aardbeienplantjes (via website)
April Algemene ledenvergadering
April Bestellen vruchtgewassen (via website)
Medio mei Eerste tuinkeuring
Juni (rond de langste dag) Open tuindag & Ledenborrel
Eind augustus/begin september Vrijwilligersbarbecue
November Algemene ledenvergadering
Medio november Ophalen grofvuil
1 december Uiterste datum om tuinhuur en lidmaatschap op te zeggen
Half december Bestellijsten zaden en grondstoffen worden geleverd
Half december Kerstbijeenkomst vrijwilligers